Dag 10: Erzurum - Kars - Ani - Kars - Reisverslag uit Erzurum, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu Dag 10: Erzurum - Kars - Ani - Kars - Reisverslag uit Erzurum, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu

Dag 10: Erzurum - Kars - Ani - Kars

Blijf op de hoogte en volg Ellen

23 September 2012 | Turkije, Erzurum

Vanmorgen om half 9 vertrokken we richting Kars. Het eerste stuk was vrij vlak (wat heet vlak, we zitten op de hoogvlakte, dus het is wel vlak, maar ook heel hoog +/- 2000 meter), en na een uurtje hadden we een fotomomentje bij een brug naar Nergenshuizen. De brug was nog niet begaanbaar (hoge opstap), en ging eigenlijk nergens heen, behalve dan een landweggetje. Het bleek een heel oude brug (12e eeuw), en was alleen maar in de renovatie. Het was puur om te bekijken, want de brug ging nergens heen. Was alleen een brug op de zijderoute, en mooi (en oud, maar zag er goed uit). Dus foto’s gemaakt en weer in de bus. Na een half uurtje een wc-stop, was niet om over naar huis te schrijven dus dat doen we dan ook niet. Bij de ingang stond een tafeltje met een bakje (voor geld) en een kaartje 0,50 TL, toen we eruit kwamen zat er ineens een knul, en op het kaartje stond ineens 1 TL, dus daar trapten wij niet in. Het was niet schoon, er was geen wc-papier, en dan is 0,50 TL meer dan genoeg. Dus Joke en ik betaalden samen 1 TL.
Om half 1 waren we in Kars, waar de koffers bij het hotel uitgeladen werden. Een half uurtje opknappen en om 1 uur gingen we lunchen bij Kristall. Lekker kip met een beetje rijst en een salade. En een Fanta.
Om 2 uur vertrokken we naar Ani, een oude stad die vroeger in Armenië lag. Ongeveer 5000 jaar geleden gesticht door mensen in rotswoningen (gewoon gat in de rots en kruip er maar in!). De huidige gebouwen (kerk, kathedraal en tempel, en de nodige overblijfselen van bijv. meisjesklooster en zijderoutebrug en ateliers) zijn ongeveer uit 900 na C. Zie foto’s. Vanaf de nederzetting konden we een blik werpen op de Armeense grens, compleet met uitkijkposten. We werden alleen gescheiden door een riviertje (en hekken).
Om 5 uur weer retour hotel. Om 7 uur gingen we eten in een ander restaurant, erg leuk aangekleed heel anders dan sommige andere (die met formica en tl-balken). Zag eruit als een grot, met goede sfeerverlichting. En lekker eten, en niet duur!
Daarna weer terug en in de lobby internetten, want op de kamer was het vanmiddag toen we kwamen fantastisch, maar nu kwalitatief uitermate teleurstellend.
Hier is het internet prima, nu alleen nog de foto’s uploaden. Morgen gaan we richting berg Ararat.
Wordt vervolgd.

• 24 September 2012 - 11:31

Wester:

Lieve mensen wij lezen jullie verslag heel mooi jullie maken wat hoor. Groetjes Jan en Corrie