Dag 21: Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu Dag 21: Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu

Dag 21: Ankara

Blijf op de hoogte en volg Ellen

04 Oktober 2012 | Turkije, Ankara

Onze echte volle laatste dag in Turkije, je merkt dat iedereen een beetje moe en verzadigd is van alle indrukken die we de afgelopen 3 weken hebben opgedaan.
We wilden uitslapen, maar dat lukte natuurlijk niet na 3 weken half 6/6 uur op! Dus om 7 uur al redelijk op orde, pas om half 9 ontbijt. Lekker uitgebreid met van alles en nog wat. Om half 10 afgesproken met Anoeska en Ook Joke om naar het Museum voor Anatolische Beschavingen te gaan.
Getuige de foto’s was het een mooi museum, veel artefacten die uit de kloof en de tempel van de Hittieten vandaan kwamen (de mooiste hebben ze kennelijk meegenomen naar het museum om te kunnen bewaren, daar buiten is het toch blootgesteld aan weer en wind (en eventuele vandalen)).
Ook veel mooie gebruiksvoorwerpen en versieringen waren in het museum aanwezig. Het was niet groot, maar wel vol mooie dingen.
Na het museumbezoek gingen we de Citadel bezoeken (er schijnt ook een kasteel te zijn, maar dat hebben we niet gezien/gevonden). Op zich viel de Citadel een beetje tegen. Toen we eindelijk hoog genoeg geklauterd waren (door de oude stad, waarvan huizen zich aan de Citadelmuur hadden vastgezet) kwamen we op een soort binnenplaats, overwoekerd met gras en onkruid, waar oude metalen troep lag, en waslijnen van bewoners die ernaast woonden. Kortom, vergane glorie!
Weer teruggeklauterd naar beneden (waren smalle kiezelige straatjes, waar je snel op uitgleed), en de nodige foto’s van de hier alom vertegenwoordigde katten gemaakt werden, liepen we weer terug naar het museum, om vandaaruit onze reis te vervolgen richting Atatürkplein (met de vlaggetjes, makkelijk herkenningspunt). Het is overigens zeer moeilijk om te verdwalen in deze stad.
Naar het hotel om onze last-minute souvenirs naar de kamers te brengen, en op zoek naar een bakkie pleur (hotel heeft een restaurant en een restaurant/bar, allebei gesloten), maar gelukkig stond er beneden in de lobby een (gratis) koffieautomaat, met de lekkerste koffie die ik hier in Turkije heb gedronken (uitgezonderd de Nescafe Cappuccino die ik zelf meehad), alsmede allerlei lekkere hapjes (zoet en hartig).
Onderdehand in de reisgidsen gekeken waar we konden lunchen, maar niks bijzonders gevonden, dus maar naar een soep- en kiprestaurantje hier in de buurt. Soep was overheerlijk, er zat een salade bij, brood, cola/Fanta en 1 watertje. En dat met zijn vieren voor 25 TL (= ongeveer 11 Euro). Spotgoedkoop en lekker.
Daarna weer terug het centrumgedeelte in, winkeltjes gekeken, nog wat voor Gulay gekocht, afscheidscadeautje, de bazaar op, en toen weer terug naar het hotel, vanwege oververmoeide benen (waar is de masseur als je hem nodig hebt?!?). Dus nu lekker met de beentjes omhoog, computer, smartphone, boek, etc. wachten tot het dinnertime is (19.00 uur!). Nog maar 2 uur en drie kwartier, die krijgen we wel vol met lezen.
Vanavond laatste diner, beetje feestelijk afsluiten.
Wordt vervolgd.

• 04 Oktober 2012 - 21:24