Dag 4, Amasya, deel 2 - Reisverslag uit Amasya, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu Dag 4, Amasya, deel 2 - Reisverslag uit Amasya, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu

Dag 4, Amasya, deel 2

Blijf op de hoogte en volg Ellen

17 September 2012 | Turkije, Amasya

Zo, dat was dus om half 7 naar beneden voor diner, we hadden nog geen idee waar we dat gingen nuttigen, we wilden ook nog foto's maken van de verlichte citadel en de prinsengraven. Dus over de brug weer, richting Atatürk daar heb ik nog 2 foto's gemaakt. Toen langs de rivier gelopen in zuidwestelijke richting, tot we bij de volgende brug kwamen. Toen liepen we recht op de citadel af (nou ja, die lag natuurlijk zeker een km of zo hoger), maar nog niet verlicht want het was buiten nog te licht.
Dus achter de hotel-restaurants die aan het water lagen langs gelopen, we werden natuurlijk weer bijna naar binnen gerukt. Eentje bekeken, maar daar konden we niet op het balkon zitten. Toen verder gelopen naar Hotel/Restaurant Pasha, die hadden een plekje op een balkon boven het water. Helaas ging het wel steeds harder waaien, maar we zaten daar prima. Heerlijk gegeten, voor de eerste keer deze reis kip, lekker gekruid met wat patat, rijst, en groenten. We hoefden verder geen toetje, want het plan was om aan de overkant van het water bij de Burgerking (of all places) een sundae ijsje te halen. Rekening gevraagd... kregen we een rekening van 152 Turkse Lira, terwijl we uitgerekend hadden maximaal 100 kwijt te zijn. De lettertjes waren nauwelijks leesbaar, niet dat we Turks kunnen lezen, maar dan toch. Na enige minuten kwam de ober vertellen dat die rekening niet van ons was... tenminste, dat konden we uit zijn gebarentaal opmaken. Want Engels spreken, ho maar!
De nieuwe rekening was slechts 62 TL, dat klopte beter, met fooi 75 TL, dus belachelijk weinig voor 5 personen (15 TL is ongeveer 6,5 euro). Met onbeperkt water drinken en lekker warm brood erbij.

Dus naar de overkant voor het ijs... toen we dichterbij de Burgerking aankwamen bleek dat de boel wel verlicht was, maar dat was om de werklui te kunnen laten zien wat ze deden! Geen ijs dus (maar goed ook!).

Verder gelopen langs de overkant van het water naar de volgende brug. Onderweg zagen we dat aan de overkant een hele mooie waterval was (het vermoeden bestond dat deze niet echt was, teminste het water kwam wel erg regelmatig naar beneden), maar hij was mooi verlicht en zo.
Zie bijgaande foto.

Weer terug naar het hotel en lekker bijtijds naar bed... want allebei moe!
Wordt vervolgd

• 17 September 2012 - 22:09

John:

Tja,het blijft opletten met de rekeningen aldaar. Maar altijd weer leuk om met handjes en voetjes een dialoog te voeren. Soms zijn gebaren, en blik (?1?) veelzggender dan woorden. Dat gaan nog een aantal spannende weken worden. Hoe verder je het binnenland ingaat des te meer je handjes en je voetjes nodig zult hebben. Zie zit als een begin. Succes ermee, ik blijf jullie op de voet (en eventueel handjes) volgen.

Groet, john

• 20 September 2012 - 13:35

Ria:

Wat een heerlijke verhalen. Maar wat een moordend tempo zo'n reis zeg!!
    Dat word slapen onder het werk straks.......