Dag 3: Istanboel - Safranbolu - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu Dag 3: Istanboel - Safranbolu - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu

Dag 3: Istanboel - Safranbolu

Blijf op de hoogte en volg Ellen

16 September 2012 | Turkije, Istanbul

Dag 3: 16-9-2012:
Istanboel – Safranbolu
We vertrokken vanmorgen om 7.30 uur voor een rit van 6,5 uur (inclusief 2 stops) naar Safranbolu, het middelpunt van de saffraanteelt. Safraan is de stamper van de Turkse Narcis, een heel duur product, wat gebruikt wordt om rijst geel te maken, het heeft niet heel veel smaak.
Tijdens het tweede gedeelte van de trip (we hebben dan al een koffiepauze gehad) worden we geïnformeerd over de dingen die we de rest van de reis (kunnen) gaan doen. Ik verklap nog niks, maar ik heb er een zin in! Moet daarna wel 2 maanden op een houtje bijten.
Na een tweede stop, waar we ‘wat hapjes eten’, was voor mij gewoon een complete maaltijd, Joke en ik hadden allebei de gevulde paprika, stond als vegetarian te boek, maar helaas, er zat lamsgehakt in. Het was overigens wel heel erg lekker, maar was wel voor het eerst sinds maanden.
Om 14.00 uur waren we bij ons hotel, een schattig houten huis wat er van binnen uitziet alsof er iedere keer een trap en een verdieping of een achterhuis aangebouwd is. Veel trappen en niveauverschillen dus, maar wel heel authentiek.
Nadat we onze spullen opgeruimd hebben, heeft zegt Gulay dat het ‘damesdag’ is, ze heeft een doek waarin cadeautjes voor de dames zitten: prachtige hoofddoeken die ze zelf omgehaakt heeft met pailletjes. Ze doet voor hoe hij geknoopt kan worden, ze zijn allemaal verschillend van kleur, en ieder krijgt de doek die zij het mooist vindt, of die Gulay bij die persoon vindt passen. Ze komt vaak met de doek die de ontvangster zelf ook het mooist vindt!
Daarna moeten de dames natuurlijk op de foto, en omdat iedereen op zijn eigen toestel een foto wil hebben, moeten er dus door de heren heel wat foto’s gemaakt worden!
Daarna gaan we een stukje naar beneden lopen om in het centrum te komen, daar staan 2 golfkarren voor ons klaar voor een rondrit van 3 kwartier, waarbij af en toe gestopt wordt om iets te vertellen of voor een fotomomentje. Daarna terug naar het opstappunt waar een cafeetje zit voor de broodnodige kop koffie. Daarna op stap naar de Bazaar, het is markt (geen idee of dat iedere dag is of alleen op zondag, maar ik denk het eerste). We zien veel leuke winkeltjes, met Turks Fruit, met gietijzeren of andere metalen voorwerpen etc., met safrancologne, etc.
Er worden wat souvenirs gekocht (dom he, lopen we dus de rest van de vakantie mee te sjouwen). Daarna even naar de kamer, opfrissen en daarna naar het restaurant waar we vanavond zullen eten voor de eerste alcoholische versnapering sinds het begin van de vakantie (er is hier weinig tot geen alcohol verkrijgbaar, voor mij geen punt, maar de verstokte innemers snakken nu toch wel naar een biertje of een glas wijn). Om kwart voor 7 zijn we terug op de kamer voor een snelle douche, om daarna weer weg te gaan voor het diner.
Zo weer terug van het diner (22:45). Ontzettend lekker gegeten, tomatensoepje vooraf (ikke), en met Joke samen 2 vegetarische schotels: gevulde champignons met kaas en een champignonprutje met tomaten, uien en paprika. Heerlijk. Als toetje Joke gebakken kaas met pistachenoten en een suikerstroop (rare combi maar wel erg lekker, heb een hapje geproefd) en ik had een rijsttoetje, jummie.
Wel natuurlijk ons te buiten gegaan aan alcohol (ben ik dus helemaal niet gewend, dus na 2 biertjes geestelijk nog wel enigszins bij, maar lichamelijk een wrak… zigzaggend terug naar het hotel, haha. Ik kan daar dus echt niet tegen… dus Joke moet me in het vervolg op het rechte pad houden (met of zonder alcohol).
Nu slapen, want om half 6 gaat de wekker weer, moet nog uploaden en wat foto’s uploaden.
Tot morgen!
PS: Vandaag veel betere internetverbinding dan gisteren!

• 20 September 2012 - 13:29

Ria:

Heerlijk weer om te lezen en wat je alcohol probleem betreft....wisten we toch al??? Ha,ha
    Die hoofddoek staat je trouwens top!!!