Dag 16: Sanliurfa - Reisverslag uit Edessa, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu Dag 16: Sanliurfa - Reisverslag uit Edessa, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu

Dag 16: Sanliurfa

Blijf op de hoogte en volg Ellen

29 September 2012 | Turkije, Edessa

Vandaag een hele vrije dag, dat betekent dus uitslapen! Dat lukte ons wel tot 6.50 uur! Ach ja, kinderhand is gauw gevuld.
Op ons gemakje douchen, aankleden, tandenpoetsen, en om een uur of 9 zaten we aan het luxueuze ontbijt. Er was echt alles (behalve chocoladepasta). Maar verder… alles, behalve vogelmelk.
Na het ontbijt vonden we het tijd voor een rustmomentje… dus weer naar boven, boekje lezen, powernapje, etc.
Tussen de middag lekker gegeten op de hoek (waar we gistermiddag ook hadden gegeten). Daarna naar de bazaar gewandeld. Dat was nog even zoeken, maar op een gegeven moment toch gevonden. Kriskras door straatjes, we werden op een gegeven moment wel achternagelopen door een stel jochies van een jaar of 12, erg opdringerig, en die liepen echt vlak achter ons. Wij hadden duidelijk laten merken er niet van gediend te zijn. Volgens Gulay kon het in deze stad geen kwaad, maar toen we aan het einde van de bazaar gekomen waren en we ineens in een stil straatje stonden, liep ik voorop en de rest riep me dat we teruggingen, ik draai me om, en staat een van die klerejochies met een mes zo groot als een broodmes in zijn handen pal achter me. Ik word me toch een partij kwaad en roep hem toe dat ik hem in elkaar zal slaan, maar hij staat alleen te grijnzen, en ik liep gauw terug naar de rest. Pfff eerste 10 minuten superadrenaline! De meiden (en Frank) riepen dat ik ze niet uit moest dagen, maar ik was zo verschrikkelijk kwaad en geschrokken! Maar goed, verstandig gedaan en daarna via de bazaar weer terug naar het hotel. Daarna weer ff lekker lezen en powernap.
Om zeven uur afgesproken met Ook Joke en Anoeska, en via de trap naar beneden (sluiproute), er was een bruiloft bij het zwembad, met 500 genodigden, een bruiloft die alleen onder heel belangrijke mensen voorkomt. Het bruidspaar krijgt van de genodigden armbanden, kettingen en andere gouden sieraden, en soms levert dit zoveel op dat ze er een huis van kunnen kopen! Moet je bij ons eens om komen!
Wij dus gauw via de voordeur naar buiten, en op zoek naar een restaurantje. In eerste instantie gingen we ergens op straat zitten, hadden gehoord van bbq op straat, maar ja, geen vlees eten, is dus geen bbq en we wilden eigenlijk alleen een soepje en dat hadden ze niet. Dus wij weer verder… op een gegeven moment een dönerzaak, wij naar binnen want er stond op het raam dat ze soep hadden. Beetje ongezellige entree, tl-lampen en formica tafels, maar toen we doorliepen kwamen we in een enorme binnentuin, met verlichting planten e.d. welke uitkwam in de voorruimte van de moskee. We kregen een tafeltje en bestelden allemaal soep, 2 salades (voor zijn vieren) en cola light/Fanta. We kregen er water bij. Heerlijk gegeten, voor de somma van 26 TL (omgerekend ongeveer 11 euro met zijn vieren!). Daarna op weg naar het park. Dit was ons door Gulay aangeraden, daar was de grot waar Abraham geboren was (Ur der Chaldeeën, nu Sanliurfa), een grote karpervijver en ook de plek waar Abraham neergekomen was toen hij met een katapult van de citadel afgeschoten was richting vuur dat in water veranderde op het moment dat hij daar neerkwam. Beide plekken van Abraham konden we echter niet vinden, en op het moment dat we zeiden dat het toch jammer was dat Gulay er niet was, stond ze voor ons! Nou, dat was duidelijk verhoring van een gebed!
We zijn verder met Gulay, Robert, Mieke en Frank gelopen, eerst langs de geboortegrot (eerst schoenen uit en een hoofddoek om), daarna via de karpervijver naar de plek waar Abraham neergekomen was (weer schoenen uit) en daarna naar boven naar de citadel om thee te gaan drinken. Was een hele klim, maar de moeite waard. Prachtig uitzicht over de stad waar ook nog vuurwerk afgestoken werd (Sanliurfa is een pelgrimsoord en er zijn op dit moment festiviteiten, waar ook gisteren het legerkoor al voor aanwezig was, vandaag alleen geen optocht).
Na water, thee/koffie gedronken te hebben was het tijd om naar beneden te gaan, want de bruiloft zou om 11.00 uur afgelopen zijn en we wilden graag nog een glimp van het feest opvangen. Dat lukte precies, en toen we langs de ingang naar de binnenplaats liepen kregen we een bedankcadeautje van de dames bij de deur. We vroegen of we even mochten kijken, en we kregen vrijgeleide tot het bruidspaar die ook nog heel eventjes voor ons poseerden. Mooie foto gemaakt (van een prachtig bruidspaar, zie foto).
Toen was het tijd voor naar boven, en bedje toe (en eerst even verslag schrijven en foto’s uploaden).
Wordt vervolgd.

• 30 September 2012 - 09:35

Eveline:

Irritant jochie met z'n mes :(

• 30 September 2012 - 11:36

Ellen Van Der Ende:

Hoogst irritant, gisteravond meisje van ongeveer zelfde leeftijd, maar dan zonder mes. Negeren hielp niet, toen maar even beweging met arm gemaakt, toen was ze eindelijk vertrokken. Ik hou hier niet van mensen die op dezelfde m2 lopen als ik!