Dag 8: Uzungöl - Yusufeli - Reisverslag uit Yusufeli, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu Dag 8: Uzungöl - Yusufeli - Reisverslag uit Yusufeli, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu

Dag 8: Uzungöl - Yusufeli

Blijf op de hoogte en volg Ellen

21 September 2012 | Turkije, Yusufeli

Vandaag rustig beginnen: om 10 uur vertrekken. Het duurt even voor we weer uit de kloof zijn en terug op de zeeweg. In de tussentijd komen we nog langs een soort aangelegd park bij stroomversnellingen en een hangbrug (zie foto). We stoppen even voor een fotomomentje. En toen bleken de benen en billen ineens erg stijf en stram. Bijna iedereen strompelde de bus uit. En dat zou nog wel duren de rest van de dag, want we zijn diverse malen in en uit de bus gemoeten, en het leek wel erger te worden (ik heb me laten vertellen dat het de 2e dag nog erger is… ik mis mijn persoonlijke masseur verschrikkelijk!).
Om 1 uur vertrokken we weer na de lunch vanaf Hopa (klinkt als hoppá), en toen hebben we echt het mooiste (en duurste) project gezien dat ik ooit gezien heb: de aanleg van 19 krachtcentrales en 6 stuwdammen bij Artvin, kosten 32 miljard dollar. Foto van de 3e (of 4e) stuwdam hierbij. De rest is nog niet klaar. Aan de andere kant van de stuwdam wordt op dit moment water verzameld. Er is een nieuwe weg aangelegd die we voor een groot deel konden volgen (scheelt echt een stuk met de oude weg, deze ging kriskras langs de berg heen en weer in de vallei langs de rivier), maar op een gegeven moment was de nieuwe weg verder afgesloten en moesten we via een (tijdelijke) verbindingsweg naar de oude weg die dus vlak langs de rivier loopt (de nieuwe weg loopt er ongeveer een meter of 50? Boven (geschat door mezelf). Met prachtige bruggen en veel tunnels. Als de hele nieuwe weg klaar is, wordt de stuw geopend en verdwijnt de oude weg (+ de aanliggende dorpjes e.d.) onder water. Ook een gedeelte van de tijdelijke weg verdwijnt onder water. Het was zeer imposant.
Om een uur of kwart voor 4 reden we Yusufeli binnen, een arm stadje in het noordoosten van Turkije (Anatolië), tegen de grens van Georgië. Na onze kamers gekregen te hebben, wilden we opfrissen maar er was geen water (de stroom was uitgeweest en daarom was er geen water?!?!). Het heeft bijna 2 uur geduurd voordat er een kriebeltje water uit de kraan kwam (wc kon dus ook niet doorgetrokken worden… bah!), en even later gelukkig genoeg water om te kunnen douchen. Daarna eten, we zouden na het eten naar een bruiloft gaan, daar waren we uitgenodigd (gebeurt altijd met de groepen van Gulay), maar de ene bruiloft was gisteren en de andere morgen, dus helaas pindakaas (vond het niet zo heel erg, was toch wel lichtelijk dwarsaf).
Om 9 uur waren we weer op de kamer (na een buffet en een borrel), en nu dus ff verhaaltje schrijven.
Morgen naar Erzurum.
Wordt vervolgd.

• 22 September 2012 - 10:48

John:

Indrukwekkende foto van de stuwdam. Trouwens over die spierpijn niet gaan mauwen (Limburgs voor klagen). Je bent op een single reis en dan ga je piepen dat je je persoonlijke masseur mist! Is er geen galante ridder die de taak over kan nemen? Blijf jullie uiteraard volgen! Groet, John

• 22 September 2012 - 15:01

Petra Vreeken:

Hoi Ellen,
    Prachtige foto's van een indrukwekkende stuwdam. Heel leuk om jullie te volgen . Het lijkt me een heel mooie reis. Weer heel anders dan onze Z.Afrika tocht, he. 't Is ook een ander land natuurlijk.
    Sterkte met je spierpijn. En de groeten aan Joke. (heeft zij ook spierpijn?)
    Doei.

• 22 September 2012 - 21:20

Ellen Van Der Ende:

@John: We mogen best mauwen... geen galante ridderes aanwezig hier... dus blijf hem missen!
    @ Petra: Joke heeft ook spierpijn, maar zich zaterdag weer van haar goede kant laten zien door weer een km of 6 bergafwaarts te lopen... Groetjes terug

• 22 September 2012 - 21:41

Riet:

Ik kan Reiki op afstand sturen... Als je dat wat lijkt hoor ik het wel van je!