Dag 6: Trabzon - Sumela Klooster - Uzungöl - Reisverslag uit Uzungöl, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu Dag 6: Trabzon - Sumela Klooster - Uzungöl - Reisverslag uit Uzungöl, Turkije van Ellen Ende - WaarBenJij.nu

Dag 6: Trabzon - Sumela Klooster - Uzungöl

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 September 2012 | Turkije, Uzungöl

Vandaag een topdag gehad! In de eerste plaats mochten we uitslapen, we vertrokken pas om half 10. Toch nog redelijk vroeg aan het ontbijt: 8.00 uur.
We gingen vandaag eerst naar het Sumela klooster, dit lag niet al te ver weg, ongeveer een uurtje rijden. Mooie omgevingen, van de Zwarte Zee wat meer het binnenland in, we hebben veel tussen de bergen gereden, langs watervalletjes en prachtige natuur!
Om een uur of half 11 waren we bij het klooster aangekomen, eerst verplicht plaspauze (in de bergen moet je door de ijle lucht vaker naar het toilet, en dat is natuurlijk lastig als je aan een flinke klim bezig bent), daarna konden we gelijk starten met een route van 3 km, die alleen maar omhoog ging naar het klooster, hoogteverschil ongeveer 150 meter (Lijkt niet veel, maar als je naar beneden (of naar boven) kijkt is het een hele diepte (hoogte)).
4 Mensen gingen met de bus naar een hoger gelegen punt, maar in drie groepen gingen we naar boven. Joke en ik liepen met Anoeska en Ook Joke, die overigens een wat hoger tempo hadden dan Joke en ik, dus binnen 5 minuten was de groep ook al weer gesplitst. We werden voorbijgegaan door een moederhond met 2 jonkies van hooguit 3 maanden (nog van die ongemakkelijke grote poten), die al snuffelend en vragend voor en achter ons bleven lopen (niet Jokes favoriete beesten). Overigens hapte moeder op een gegeven moment in mijn knieholte, maar weinig houvast, was dus niet stuk, ik zal wel een onverwachte beweging hebben gemaakt. Ik zelf vond het wel gezellig, 2 van die rollebollende kleintjes die meeliepen, en een moeder die goed aan het opvoeden was! (Behalve dan die hap in mijn been).
We hebben ongeveer 40 minuten gedaan over de 3 km, dus best wel een aardig tempo, af en toe even gestopt om van het uitzicht te genieten en foto’s te maken (hoewel we min of meer door het bos liepen), maar toen we boven kwamen was Ook Joke al boven, Anoeska was op onverklaarbare wijze nog niet aangekomen, terwijl wij haar niet voorbij waren gelopen. Na enige tijd loste ik het raadsel op: er stond op 200 meter van het klooster een bord bij een T-splitsing, waarop in het Turks stond dat het nog 200 meter naar het klooster was (dus niet, het was nog 200 meter naar de Dolmusparkeerplaats), het klooster was naar rechts! Ze was dus voor ons uit gelopen de verkeerde kant op, en kwam dus na ons weer aan.
Het klooster was mooi, mooie fresco’s op een muur, maar we hebben ook lekker in het zonnetje op een muurtje gezeten: het was heerlijk weer! En lekker gekletst.
Om kwart voor 1 moesten we weer bij de bus zijn, dus de korte weg terug genomen, zodat er nog meer mooie fotomomentjes waren.
We hebben bij het restaurantje aan de voet van het klooster geluncht, en om ongeveer 10 over 3 waren we bij ons hotel, weer een enorm leuke locatie: het Lange Meer, met een dorpje, waar alleen maar mensen wonen die familie van elkaar zijn (is dat wel gezond?), en die dus gezamenlijk het hele dorp runnen: winkeltjes, restaurants, hotels, etc. Ons hotel is een groot houten gebouw, met ramen over de gevel gestrooid. De kamers zijn geheel van hout (schrootjes, hoogglans gelakt), badkamer, redelijk modern maar slecht onderhouden, maar wel heel sfeervol.
Het restaurant zit pal beneden, samen met een forellen/zalmkwekerij, waarvan het bewegende water ons steeds weer naar het toilet noodt!
Om vier uur vanmiddag nog rond het meer gelopen en met een groep koffie/thee gedronken bij een Turkse tent (letterlijk tent, want van lappen!). De ober heeft foto’s van ons gemaakt, helaas niet met mijn toestel, dus kan ze niet laten zien.
Lekker gegeten vanavond, een recept met kip (al eerder gegeten). Soep vooraf (en geen geschenken toe!). Salade erbij voor de vitamientjes, en alles ok.
Nu dus maar even verslag schrijven, de foto’s uploaden komt wel op een later moment, want de wifi-verbinding is vreselijk slecht! Ik hoop dat het verslag wel geupload wordt!
Wordt vervolgd.

• 20 September 2012 - 16:28

Jaap:

Nog steeds leuk om jullie een beetje te volgen. En aan zo'n roedeltje honden, die zo hier en daar eens een knauw geven (moet er niet aan denken) heb ik ook een bloedhekel. Maar dat komt in vrijwel alle zuidelijke landen voor. Volhouden maar. Doei.

• 20 September 2012 - 17:20

John:

Jullie geven een goed beeld. Het is (tot nu toe) redelijk geod te volgen. Tja, die hond had waarscxhijnlijk ook het gevoel....... he een single reiziger, ik hap toe!

Ben het met Jaap eens, het komt weleens voor in Zuidelijke landen. Blijven ademhalen en vooral genieten!

Zie uit naar de komende berichtjes.

J

• 25 September 2012 - 14:58

Ria:

Heerlijk, wat een mooi verslag weer En wat leuk om steeds die foto's erbij te doen.
    Geniet verder, Liefs Frank en Ria en een lik/poot van Malou